Harfsen strijdend ten onder

Harfsen heeft zich in de laatste competitiewedstrijd tegen Eerbeekse Boys net niet veilig kunnen spelen. In een spannende en gelijk opgaande wedstrijd werd het een alles of niets slotfase waarbij het kwartje helaas net de verkeerde kant op viel.

Harfsen mag nu als nummer 9 in de nacompetitie aantreden en start komende zaterdag 1 juni a.s. met een thuiswedstrijd tegen het onbekende fc Aramea uit Enschede. Winst betekent een finalewedstrijd op 8 juni a.s. op neutraal terrein tegen de winnaar van de wedstrijd GFC - Mariënheem.

In de wedstrijd tegen Eerbeekse Boys begon Harfsen de eerste 10 minuten ondanks de goede resultaten van de vorige weken ietwat onwennig en onzeker. Eerbeek kreeg de eerste kansjes maar toen deze niet benut werden, begon Harfsen steeds beter te voetballen. De mannen van trainer Elders kwamen na het lastige begin goed in de wedstrijd en gaandeweg was Harfsen minimaal gelijkwaardig zo niet sterker dan de gastheren die zelf ook nog alles hadden om voor te voetballen. Het leverde een spannende pot voetbal op waarin het vertrouwen op een goede afloop bij de in grote getale aanwezige Harfsense supporters met de minuut groeide.

Na een half uur beloonde Harfsen zichzelf en was het (natuurlijk) Chiel die een vrije schietkans van een meter of 20 op zijn kenmerkende manier feilloos binnenschoot. Op dat moment een verdiende voorsprong voor een inmiddels volwassen en overtuigend spelend Harfsen. Het was ook het moment geweest om ruimer afstand te nemen want de kansen waren er. Met name Luc kreeg een dot van een kans na een geweldige aanval maar de doelman van Eerbeek bleek een te grote sta in de weg en pareerde zijn inzet zodat het 'slechts' 0-1 stond bij de pauze.

Na de thee leek gek genoeg de fut er een beetje uit bij Harfsen en Eerbeekse Boys nam de overhand. Harfsen werd meer en meer naar achter gedrongen en het kon de bal steeds minder goed in de ploeg houden. Het slordige spel was koren op de molen van Eerbeek en dat verzuimde niet om te profiteren. De  gelijkmaker zat eraan te komen en toen een aanvaller van Eerbeek binnen de zestien teveel ruimte werd gegeven, kon deze binnen punteren (1-1). Omdat beide ploegen door de tussenstanden in de andere wedstrijden niets aan een gelijkspel hadden werd het daarna een alles of niets wedstrijd.

Harfsen deed er alles aan om zich op te richten maar met name Eerbeek kreeg de kansen om de wedstrijd naar zich toe te halen. Omdat Eerbeek erg slordig was bij het uitspelen van de kansen en Joost ook een aantal malen een treffer voorkwam, bleef het tot het allerlaatst spannend en onvoorspelbaar wie er als winnaar tevoorschijn zou komen. De ruimtes op het veld werden groter en groter en één geslaagde uitval van Harfsen zou ook genoeg zijn voor handhaving.

Het beslissende moment kwam in blessuretijd. Bij een corner voor Eerbeek kwam zelfs de Eerbeekse goalie mee naar voren en als op dat moment de bal goed was gevallen voor Harfsen lag in de counter een leeg doel in het vooruitzicht. Het mocht echter niet zo zijn want uit de corner was het juist Eerbeek dat de bal binnen frommelde en de 2-1 kon aantekenen. Dolle vreugde bij Eerbeek en grote verslagenheid bij de mannen van Harfsen die echt alles hadden gegeven. De wedstrijd was daarna gespeeld en dat het daarna nog 3-1 werd was eigenlijk louter voor de statistieken.

Zoals gezegd wacht nu de nacompetitie en daar kan Harfsen ondanks deze nederlaag toch met vertrouwen naar uitkijken want liet Harfsen ook tegen het sterke Eerbeek zien dat het op 4e klas niveau goed kan meekomen. Hopelijk lukt het Harfsen om zichzelf alsnog te belonen in het toetje dat eraan komt. Met de steun van het thuispubliek moet het kunnen lukken!

De Stentor

Harfsen moet toch de nacompetitie in, Teuge viert de titel

Een 3-1 nederlaag tegen Eerbeekse Boys zorgt ervoor dat Harfsen tot de nacompetitie is veroordeeld. De ploeg van Erwin Elders gaat pakt de handschoen met frisse (tegen)zin op: „Het is eigenlijk hartstikke positief, want een aantal weken geleden hadden we getekend voor een negende plek. Toch blijft het zuur, want we hadden onszelf ook veilig kunnen spelen.” Harfsen zat lang in de wedstrijd: „In de eerste helft kwamen we er steeds beter in, we vergeten voor rust de 2-0 te maken. Zonde, het was een close call. We hebben ons kranig geweerd.” De eerste tegenstander in de play-offs zal het Enschedese Aramea zijn.
Eerbeekse Boys – Harfsen 3-1 (0-1). 33. Chiel Jimmink 0-1, 65. 1-1, 87, 2-1, 90. 3-1.