• Welkom bij SV Harfsen!

Vrijwilligers

Lid zijn van een voetbal vereniging is iets moois. Als lid van SV Harfsen Voetbal, speelt de vereniging een belangrijke rol in jouw leven of dat van jouw kind. Buiten dat sporten gezond is, iedereen de passie deelt voor het spelletje, neem je deel aan een team waarmee je veel mooie en memorabele momenten met elkaar beleeft. Waar niet altijd bij wordt stilgestaan is, dat een vereniging volledig wordt gerund door
vrijwilligers. Het lijkt van zelfsprekend dat alles geregeld is, maar dat is het niet.

We nemen je even mee naar de gemiddelde zaterdag:

“Het is zaterdagochtend 09.00u en de jongste leden van de vereniging worden losgelaten in de “wei”. Deze wei ligt er overigens als een biljartlaken bij, verzorgd door de veldenploeg. Ook de doeltjes en hoekvlaggen staan al klaar. Ouders verzamelen zich met een kop koffie langs de kant, verkregen in de schoongemaakte kantine. De vrijwillige scheidsrechter fluit voor het begin. Er wordt over en weer gescoord en het plezier spat van de kinderen af. Ondertussen wordt de ranja voor de rust verzorgd door de kantine juf. De ouders lopen tijdens de rust de kantine in voor de tweede kop koffie en zijn klaar voor de aanmoedigingskreten in de tweede helft. En het is gelukt! Met de thuissupport is de overwinning binnengehaald, er heerst een feeststemming. Het veld wordt opgeruimd, de wedstrijdsecretaris voert de stand in, de spelertjes gaan douchen en de zaterdag kan niet meer stuk. Ondertussen wordt het terrein klaargemaakt voor de middag wanneer de senioren spelen. Spelers, leiders en grensrechters verzamelen zich. De bestuursdienst ontvangt de tegenstander en wijst ze de weg naar de kleedkamer. Minder succes bij die wedstrijd helaas, maar er moet pas echt gescoord worden tijdens de 3e helft, daar draait het namelijk om! De ballen gehakt en consumpties vliegen om de oren, de barbediening doet zijn uiterste best om iedereen te voorzien. Aan het einde van de rit is er weer een mooie omzet gedraaid, dus toch nog winst. Ondertussen is het alweer 19.30u en moet er nog opgeruimd worden, 20.00u verlaten de laatste vrijwilligers het pand. Weer een mooie dag op de club, die ondertussen 11 uur open is geweest door vrijwillige inzet. Voor de sporters zit de dag er weer op en volgende week wachten weer nieuwe wedstrijden. Gedurende de week zorgen vele vrijwilligers ervoor dat dit weer mogelijk is.”

SV Harfsen is blij met en trots op onze huidige vrijwilligers, maar iedereen ziet dat de groep vrijwilligers waar we het mee doen steeds kleiner wordt en de lasten steeds groter. De bereidheid en vanzelfsprekendheid om openstaande vacatures in te vullen en gehoor te geven aan oproepen levert niet de gewenste resultaten. Wij maken ons daarom zorgen over de toekomst en zijn van mening dat een andere aanpak noodzakelijk is. Wij willen een toekomstbestendige vereniging zijn, waar iedereen graag wil komen voetballen en plezier heeft. De vereniging is een belangrijke sociale factor in ons dorp. Om ons van deze toekomst te kunnen garanderen moet er wat veranderen. We zullen naar een meer flexibele organisatie gaan die bij deze tijd past. Daarom luidt de vrijwilligersvisie van SV Harfsen:

“Alle leden en ouders van jeugdleden dragen bij aan SV Harfsen Voetbal, waarbij er voor iedereen een passende vrijwilligerstaak is.”

Want lid zijn van een vereniging is iets moois, als lid ben je geen consument, maar onderdeel van de vereniging. Het is dus ook jouw vereniging en dit brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Als lid zul je ook zorg moeten dragen voor jouw vereniging.

Onderstaand zie je verschillende afdelingen (dikgedrukt) en functies die mogelijk zijn om te doen binnen SV Harfsen. Ga opzoek naar de 3 functies die het beste bij jou passen. Ook heb je de ruimte een andere functie toe te voegen als je andere ideeën hebt om jouw bijdrage te leveren.

Overzicht vrijwilligerstaken

Jeugdzaken

• Jeugdbestuur
  • Activiteitencommissie

Sportbegeleiding / technisch kader

• Trainer (verzorgen trainingen jeugd, of senioren)
  • Leider van een elftal
  • Scheidsrechter (junioren en/of senioren)
  • Grensrechter (bij een team)
  • Team/trainers begeleider
  • Voetbalontwikkeling/technische commissie

Senioren zaken

• Seniorencommissie (Het beheren van de seniorenafdeling en alle belangen van het seniorenvoetbal zowel binnen als buiten de vereniging zo goed mogelijk behartigen)
  • Sportfysiologie

Kantine & accommodatie

• Bar/kantine team
  • Velden en terrein onderhoud
  • Gebouwen onderhoud (technisch beheer en of coördinatie)
  • Schoonmaken gebouw (kantine, kleedkamers, etc.)
  • Materiaalbeheer (ballen, hesjes, pionnen, kleding, bidons, etc.)
  • Leden & vrijwilligers
  • Wedstrijdsecretaris
  • Ledenadministratie
  • Vrijwilligerscommissie

Algemene ondersteunende zaken

• Social media/communicatie commissie
  • Activiteitencommissie (hutspottoernooi, Six-Night, vrijwilligersfeest, etc.)
  • Jubileumcommissie 75 jarig bestaan SV Harfsen
  • Sponsorcommissie