Spektakel in Harfsen

Een “spektakelwedstrijd” werd het achteraf genoemd en dat is terecht als je het scoreverloop en de eindstand van 5-5 op het bord ziet staan.

Vooraf was de wedstrijd al moeilijk in te schatten. Eilermark staat 4e na een goed begin van de competitie maar laat de laatste weken wat steekjes vallen. Harfsen daarentegen staat 10e en heeft een moeilijke fase gehad, zo lijkt het want veel geblesseerden, maar vorige week bleken alle puzzelstukjes op hun plaats te vallen met een knappe overwinning tegen Oeken tot gevolg. Logisch dan ook dat coach Elders begint met dezelfde opstelling, iets wat bijvoorbeeld ten koste gaat van aanvoerder Mark die op de bank moet plaatsnemen.

Toeschouwers nemen plaats achter de ramen van de kantine want het dreigende front zorgt voor een constante druilregen die gaandeweg de wedstrijd het veld teistert (en de handvol diehard toeschouwers die toch buiten staan).

De puzzel van Harfsen klopt nog steeds, met name Arthur zit goed in de wedstrijd en is overal te vinden om het spel van Eilermark te ontregelen en daarna spelmaker Chiel en de buitenspelers te bedienen. Thijs brengt heel veel energie op links en Luc heeft het vandaag op de heupen want hij draait de linksback van de gasten helemaal dol. In twintig minuten tijd is het dan ook al 3-0 voor Harfsen als ze maar 4 kansen hebben gehad.

Chiel met zijn beruchte afstandsschot zorgt voor de opening, Thijs kruipt goed voor zijn man na een voorzet van Luc voor de tweede en de derde is voor Luc na een voorzet van Thijs. Het elftal swingt en iedereen beseft dat de wedstrijd in feite al gewonnen is.

Dat is buiten de coach van Eilermark gerekend. Hij wisselt al na 30 minuten 2 man. De linksback gaat eraf en een houwdegen komt er voor terug. Ook het middenveld wordt aanvallend versterkt, hij wil duidelijk de angel uit de aanval van Harfsen halen en meteen druk naar voren geven. Het werkt wonderwel want Harfsen kan niet meer zo dreigend worden en loopt wat te klooien. En als we dan hoekschoppen en vrije trappen tegen krijgen weten de volgers al dat het altijd gevaarlijke momenten zijn voor het doel met relatief kleine verdedigers. Het is ook precies wat gebeurd voor rust. De vrije trap komt kort voor de eerste paal, daar kan keeper Joost niet ingrijpen en als de bal dan verlengd wordt gaat die met een mooi boogje over de keeper heen en ploft in de verre hoek.
Maar goed, 3-1 met rust, dit mag Harfsen eigenlijk niet meer weggeven.

Ongetwijfeld heeft coach Elders dit genoemd in de rust, dit zijn standaard teksten die spelers zelf ook wel weten en die blijkbaar niet beklijven want de tweede helft is koud begonnen of het is al 3-2. Even niet scherp blijkbaar waar Eilermark juist wel messcherp uit de kleedkamer komen, die willen er duidelijk nog iets van maken en krijgen door de treffer weer nieuwe hoop.

Harfsen hersteld zich en kan in een scrimmage de stand weer op 4-2 zetten. Eerst lijkt Bram zo de vallende bal binnen te schieten maar een geweldige verdedigende actie blokt zijn schot binnen de 5 meter. De bal is nog heet als die weer recht naar beneden valt, Luke kan nu binnenlopen.

Met nog dik 35 minuten te gaan besluit coach Elders om aanvoerder Mark binnen de lijnen te brengen voor wat meer verdedigende controle wat ten koste gaat van “box tot box" speler Arthur. Als dan ook Luke er geblesseerd uit moet verhuisd Thijs van linksbuiten naar rechtsback.

Het lijkt wel of meteen de hele puzzel uitelkaar valt want Eilermark profiteert optimaal. Thijs staat wat onwennig op rechts met zijn sterke linkerbeen zodat de buitenspeler zo binnendoor loopt, Joost redt nog maar de afvallende bal wordt binnengeschoten, 4-3. Harfsen raakt in paniek als er even later weer niet geweldig wordt ingegrepen, spelers van Eilermark staan helemaal vrij en de gasten komen makkelijk op 4-4. Wanhoop bij toeschouwers, spelers en coaching staf want de wedstrijd glipt helemaal uit de handen binnen 10 minuten want ook de gevreesde 4-5 valt binnen.

Eilermark heeft de wedstrijd helemaal naar zich toegetrokken door strijdlust, juiste wissels en door foute beslissingen bij Harfsen. Met nog 10 minuten te gaan gaat Harfsen jagen op de gelijkmaker en het wordt geholpen als Eilermark met 10 man komt te staan, na een blessure is er geen wissel meer toegestaan. Thijs is ondertussen weer links komen te spelen als hij zijn man volgt en kan weer ouderwets voor veel dreiging zorgen van die kant. Eilermark verdedigd met hand en tand (en mond) waarbij de scheidsrechter het ook moet ontgelden. Gelukkig is de scheidsrechter van een uitstekend niveau en geeft geel waar het moet, laat gaan waar het kan, sust conflicten en geeft ruimte aan emoties zonder dat het uit de hand loopt, iets wat in deze fase van de strijd (want dat is het intussen geworden) hard nodig is.

U weet het al uit de intro, de gelijkmaker valt alsnog vlak voor tijd. Het is Bram die de “Hail Mary” voorzet binnen kopt en de kantine en het terras op de kop zet. Met de 5-5 eindstand weet niemand eigenlijk of we nu een punt gewonnen hebben tegen een hoger geklasseerd team of juist 2 punten verloren hebben omdat de comfortabele voorsprong uit handen is gegeven. Daar moeten we in de kantine nog maar eens wat langer over debatteren.

De Stentor
De spektakelwedstrijd van dit weekend werd in
Harfsen gespeeld en ging tussen de plaatselijk SV en Eilermark. Tien goals, eerlijk verdeeld. Erwin Elders, trainer van de thuisploeg, hield een dubbel gevoel over aan het 5-5 gelijkspel. ,,Aan de ene kant mag je die 3-0 voorsprong nooit weggeven, aan de andere kant moet je blij zijn dat je aan het einde toch nog een punt pakt. Maar wij krijgen gewoon te veel goals tegen, daar valt bijna niet tegenaan te voetballen”, aldus de Harfsen-coach.
Harfsen – Eilermark 5-5 (3-1). 5. Chiel Jimmink 1-0, 11. Thijs Wassink 2-0, 19. Luc Jimmink 3-0, 39. 3-1, 53. 3-2, 59. Luke Pardijs 4-2, 72. 4-3, 76. 4-4, 78. 4-5. 90. Bram Brinkman 5-5.

Klik op de eerst foto, voor een beter beeld