Rampzalige seizoenstart Harfsen

De openingswedstrijd van de nieuwe competitie eindigde voor Harfsen in een sof. De rood-witten werden door RDC met 4-0 kansloos afgeserveerd en dropen af richting het thuisfront. Dit terwijl de tegenstander een geenszins verpletterende indruk maakte maar Harfsen hielp de gastheren zelf nadrukkelijk in het zadel door drie van de vier doelpunten kinderlijk eenvoudig weg te geven na grote persoonlijke fouten.

Harfsen begon de wedstrijd afwachtend en liet RDC het spel maken. Doordat de ploeg uit Deventer daar eigenlijk geen raad mee wist, ontvouwde zich een zeer matig schouwspel tussen twee ploegen die maar heel moeizaam tot een mogelijkheid, laat staan een kans, konden komen. De gastheren werden eigenlijk alleen gevaarlijk door twee makkelijk gegeven vrije trappen in kansrijke positie rand zestien maar Joost had zijn zaakjes vooralsnog onder controle en hield zijn doel vrij makkelijk schoon. Zo kabbelde de matte partij zonder echte kansen zich moeizaam voort en iedereen verzoende zich al met een 0-0 ruststand. Pal voor de rust werd echter het eerste cadeautje van de dag door Harfsen weggegeven. Kay speelde in vrije positie een bal te kort terug op Joost die vervolgens ook weinig overtuigend handelde. De spits was er als de kippen bij en kon makkelijk profiteren van al dit gepruts en de bal kon simpel in een leeg doel worden binnengelopen. Alsnog een onnodige achterstand met de thee dus maar het voelde ook een beetje als de loon van het angstige voetbal dat Harfsen had tentoongespreid.

In de tweede helft probeerde Harfsen wel uit een ander vaatje te tappen maar bijna niemand haalde zijn normale niveau waardoor het allemaal erg mager en slordig bleef. Desondanks kreeg Harfsen na een uur spelen uit het niets ineens de grootste kans van de wedstrijd. In één aanval kregen liefst drie spelers de kans om te scoren maar allen lieten het afweten. Door een slechte aanname werd de kans in eerste instantie om zeep gebracht door Luc J maar via een kluts vond Bram zichzelf plotseling alsnog alleen voor de keeper maar hij zag zijn inzet gepareerd worden door de keeper. De bal viel vervolgens voor de voeten van Chiel die de bal voor een leeg doel voor het inschieten leek. De hoek was weliswaar wat lastig maar met de traptechniek van Chiel in het achterhoofd veerde het aanwezige Harfsense publiek op en telde de goal eigenlijk al. De bal verdween echter naast in plaats van in het doel en daarmee werd een spaarzame grote kans helaas tot tweemaal toe verkwanseld. Heel even leek het daarna erop dat Harfsen wat beter in de wedstrijd kwam maar toen keeper Joost zich een kwartier voor het einde totaal verkeek op een ongevaarlijk afstandsschot was duidelijk dat het vandaag niet meer goed kwam. Twee minuten later werd dit nog eens onderstreept toen Joost wederom verrast werd, ditmaal door een zondagsschot vanaf bijna de middenlijn die van grote afstand zomaar het doel in vloog. Het was de nekslag voor Harfsen en de tol voor een zwaar ondermaatse pot voetbal van Harfsen zijde. De 4-0 in de laatste minuut was er louter een voor de statistieken en tekenend voor deze off day van Harfsen.

Een zwakke beurt en een zure start van de competitie al met al die vraagt om een revanche. Die kan er echter pas komen over twee weken want komende zaterdag is Harfsen vrij in verband met het oneven aantal ploegen in de klasse. Op 7 oktober a.s. speelt Harfsen pas de volgende wedstrijd, wederom uit in en dan in Hengelo tegen Juliana '32. Het zal dan echt beter moeten om niet gelijk al achter de feiten aan te lopen in deze nieuwe competitie waarin de onderste vijf plekken degradatiestress opleveren (met twee rechtstreekse degradanten en drie ploegen die zijn aangewezen op nacompetitie om degradatie te ontlopen).

Hieronder het verslag uit de Stentor

Vierde klasse D

FC RDC is het seizoen goed begonnen tegen Harfsen. Nadat beide ploegen elkaar twee weken geleden al in de beker troffen, waar RDC met 5-0 won, was het nu weer raak met een 4-0 overwinning voor RDC. Trainer Erwin Elders van de bezoekers, die slechts twee man op de bank had zitten, was achteraf van de leg:,, Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Ik ga in ieder geval niet de keeper de schuld geven. De eerste helft, ondanks dat zij wat meer de bal hadden, ging gelijk op maar door een individuele fout op slag van rust speel je hen in de kaart. We kunnen uiteindelijk alleen boos zijn op onszelf vandaag.” Bij de thuisploeg was trainer Kick Maatman een stuk beter gestemd: ,, We hebben heel volwassen gespeeld, weinig weggegeven en veel geduld getoond. Een goede overwinning.”
FC RDC- SV Harfsen 4-0 (1-0). 45. Jesse Westerweel 1-0, 70. Victor Evenblij 2-0, 74. Jaydee Bongers 3-0, 90. Bongers 4-0.