• Welkom bij SV Harfsen!

JO-12 sluit 2023 af met tweede plek

Al enige weken hing het in de lucht: de mogelijke kampioenswedstrijd van SJO Almen Harfsen JO-12 in de laatste wedstrijd van het kalenderjaar. Nadat het keurkorps van coach Bert Strookappe vorige week ook zijn 6e wedstrijd van de 2e fase wist te winnen, werd dit droomscenario werkelijkheid. Om kampioen te worden moest wel worden gewonnen van sportclub Deventer JO-12 4 en dat was geen gemakkelijke opgave. De club uit Koekstad had net als onze JO-12 alle wedstrijden gewonnen, maar had een aanzienlijk beter doelsaldo.

Onder toeziend oog van de vele meegereisde supporters werd om 11:15 afgetrapt op sportpark de Zandweerd. Al vroeg in de wedstrijd kwam SC Deventer met geluk op voorsprong na een eigen doelpunt. SJO Almen Harfsen liet de koppies niet hangen en pakte de draad (of in dit geval: de bal) weer snel op. Echt goed in hun spel kwamen onze jongens en meiden nog niet in het eerste kwart. Het was dan ook de tegenstander die de meeste kansen kreeg in deze fase van de wedstrijd. De 2-0 viel nadat een bal achter onze verdediging werd gelegd en goed werd afgerond. (Meters buitenspel, maar helaas: daar doen we nog niet aan) Vanaf het tweede kwart ging Almen Harfsen steeds beter voetballen. Dit leidde tot een aantal goede acties en kansen voor Thijm, Julian, Matthew en Tijs en een bal op de paal van Lieke. De scheidsrechter zag nog even sterretjes nadat een harde vrije trap van Milan geen doel maar hoofd trof. Gelukkig kon de arbiter verder. Nog voor rust viel ook de 3-0 op vrijwel identieke wijze als het tweede doelpunt.

Na rust kwam Almen Harfsen goed uit de startblokken. Na een mooie steekpass van Julian eindigde een bekeken schuiver van Lieke net naast het doel. Sportclub Deventer was gewaarschuwd. Het geluk was echter niet aan onze zijde, want ook een grote kans voor Thijm, na een mooie dribbel, ging er niet in. Dan heb je ook nog te maken met voetbalwetten. Eén van de bekendste is “als je ze zelf niet maakt, doet de tegenstander dat”. Op basis van die wet viel de 4-0. Ondanks de achterstand bleef onze JO-12 veel inzet tonen en speelden ze een prima partij. Achterin stonden Jinte en Fabian zoals altijd hun mannetje. De aanvallers van SC Deventer kwamen er gedurende de wedstrijd steeds minder aan te pas. Dit kwam ook door uitstekend werk van Simon op het middenveld. Laurens hield gedurende de hele wedstrijd de nodige ballen uit het goal en zorgde met zijn uittrappen voor een goede spelvoortzetting. Het fraaie spel van de rood-groenen werd in het laatste kwart eindelijk beloond. Thijm schoot een terecht gegeven strafschop onberispelijk binnen. Het tweede doelpunt werd knap ingeschoten door Lieke op aangeven van Thijm. De resterende tijd was te kort om nog drie doelpunten te maken en zo eindigde dit enerverende duel in een 4-2 overwinning voor SC Deventer.

De teleurstelling van het missen van het kampioenschap maakte na de wedstrijd al snel plaats voor een tevreden gevoel over de afgelopen periode. Het team heeft laten zien niet alleen goed te kunnen voetballen, maar ook over doorzettingsvermogen en teamspirit te beschikken. Een knappe teamprestatie die gevierd mag worden! Bij thuiskomst in Harfsen stond dan ook een feesttafel klaar om de welverdiende tweede plek in de eindstand te vieren. De spelers kregen allemaal een trofee inclusief lovende woorden uitgereikt van Guido. Toen de feeststemming er echt goed in zat werden buiten de haren in de clubkleuren* gespoten. Na een broodje frikandel was het tijd om afscheid te nemen en de confetti van de vloer te schrobben. De betreffende hoek van de kantine is nog nooit zo schoon geweest ;-)

Speciale dank aan trainers Bert en Hannah, alle enthousiaste ouders/supporters en de kantinevrijwilligers van sv Harfsen!

*Mocht u komende dagen iemand tegen komen met rood-groen kapsel, dan is de kans groot dat dit één van de toppers van JO-12 is. Handtekening vragen is toegestaan.