Harfsen geeft tegen Drienerlo weer voorsprong uit handen

Harfsen kreeg de laatste weken klap op klap door telkens de voorsprong uit handen te geven tegen het einde van de wedstrijd. Men vraagt zich af of vandaag de gifbeker leeg zou zijn of dat daar nog een drup in zou zitten. Vandaag in elk geval de thuiswedstrijd tegen Drienerlo, de studentenploeg waar Engels de voertaal is. De uitwedstrijd werd met 5-0 verloren dus dat zal een kluif worden voor Harfsen die aan een uiterst teleurstellend seizoen bezig is.

Speciale gast vandaag is John Panhuyzen uit Amsterdam die al 39 jaar alle Hollandse velden afgaat en vandaag sv Harfsen bezoekt. Een reportage over zijn belevenissen vindt u binnenkort op de Nieuws pagina.

Al snel na de aftrap blijkt dat Harfsen voetballend goed mee kan in deze competitie, het duel gaat gelijk op waarbij de thuisploeg meer het spel naar zich toetrekt. Aan beide kanten worden halve kansjes gecreëerd, er is evenwicht. Maar Harfsen is afhankelijk van enkele key spelers die hun dag moeten hebben en boven het gemiddelde uitsteken. Het publiek veert dan ook op als Chiel wordt weggestuurd aan de linkerkant, de verdediger is hem kwijt en de keeper komt uit. Chiel bedenkt zich niet en geeft een magnifieke lob, het is 1-0. So Far So Good.

Nu is het zaak om door te drukken. Drienerlo is wat van slag en laten het gebeuren, 10 minuten later is het weer Chiel die de achterlijn haalt, schiet strak voorlangs in een poging zijn broer te bereiken maar er zit een been van Drienerlo tussen. Helaas voor hem betekend dit een eigen doelpunt. 2-0 en de toeschouwers zijn tevreden, dit elftal is vandaag weer top, de stand is goed, het weer is goed, vandaag is het genieten.

Dat genieten duurt maar 5 minuten als Drienerlo zich wat herpakt, ook de spelverdeler van de gasten heeft een mooie lob in huis, het is 2-1. Meteen sluipt er onzekerheid in de Harfsen ploeg, Drienerlo doet weer vrolijk mee en aan beide kanten rijgende kansjes zich aaneen. Gelukkig wordt de rust bereikt met de voorsprong.

De tweede helft eenzelfde beeld, de ploegen houden elkaar in evenwicht maar de kansjes zijn schaars in het begin. Het is Drienerlo dat als eerst na een kwartier doorkomt, de rechtsbuiten gaat de zestien in met enkele verdedigers op zijn hielen, Hij kan toch vuren en onder Joost door valt de 2-2 binnen. Weer is een mooie voorsprong verdwenen en de supporters zijn het zwaar te moede.

Het moet weer van Chiel komen met zijn gouden linker. De vrije trap van 30 meter ziet er onschuldig uit. Drienerlo neemt niet de moeite om een muur te zetten, dat is te ver, de verdedigers zijn nodig voor het verwachte luchtduel. Chiel heeft ondertussen andere plannen en vuurt een sensationeel ziedend harde trap af. De bal is nog aan het stijgen als die precies in de rechterbovenhoek ploft. Spelers, staf en toeschouwers staan met ongeloof te kijken naar deze wonderschone goal. En wat nog beter is, de 3-2 voorsprong.

Nu is het zaak de kostbare punten over de streep te trekken. Drienerlo herpakt zich en begint te drukken, aan de andere kant kan Harfsen weer counteren. Thijs krijgt bijvoorbeeld een dot van een kans maar is veel te wild als hij met zijn mindere rechterbeen de bal binnen wil knallen. Hier viel meer uit te halen.
Natuurlijk valt hij dan wel voor de gasten. De linksback kan zo opduiken in het strafschopgebied en wipt heel knap de bal over de uitkomende Joost. Het is weer 3-3, nog 10 minuten te gaan.

Harfsen gaat voor de punten die ze eigenlijk al in handen hadden, maar o zo hard nodig hebben in de competitie. Zoals telkens dit seizoen zijn we onmachtig als we de bal richting de zestien pompen van de tegenstander. Hier heb je geluk nodig dat die een keer goed valt. Ondertussen staat de achterdeur open. Drienerlo profiteert maximaal, in de 88e en 90e minuut maken ze het af. Weer geeft Harfsen een ruime voorsprong uit handen en verliest nog met ruime cijfers. De gifbeker is overduidelijk nog niet leeg. Toeschouwers pinken weer een traantje weg met hun (witte) zakdoek.

Het staat nu bijna vast dat Harfsen nacompetitie moet spelen. Er is zelfs een supporter die rechtstreekse degradatie vreest. Met een blik op de stand is dat niet eens ondenkbaar als volgende week weer verloren wordt van Eefde. Maar het gat van 5 punten is wat dat betreft geruststellend. De nieuwe stand (hieronder) schetst echter wel een somber perspectief.

Statistieken

Harfsen - Drienerlo 3-5 (2-1). 21. Chiel Jimmink 1-0, 33. Eigen doelpunt 2-0, 38. 2-1, 62. 2-2, 64. Jimmink 3-2, 82. 3-3, 88. 3-4, 90. 3-5