Harfsen zakt door de ondergrens

Toegegeven, de ambiance op deze koude en natte herfstdag was niet erg uitnodigend voor een lekkere pot voetbal maar wat Harfsen tegen de studenten in Drienerlo op de (kunst)mat legde was zwaar ondermaats. Het leverde een 5-0 nederlaag op en met de derde verliespartij op rij is Harfsen met een duikvlucht op de ranglijst bezig. Helemaal onverwachts komt dit niet want de vorm is bij een aantal spelers al enige tijd ver te zoeken en de smalle selectie met meerdere langdurige blessures van een aantal sterkhouders (Jasper en Ruben hebben inmiddels gezelschap gekregen van Jochem en Kay) doet zich onderhand ook behoorlijk voelen. Door de driepunter is Drienerlo in de ranglijst ook voorbij Harfsen gegaan dat nu op een 10e plek is aanbeland. Het doelsaldo spreekt daarbij boekdelen (liefst 20 tegengoals in 6 wedstrijden) en met een gemiddelde van dus meer dan 3 tegengoals per wedstrijd wordt het ook wel een erg moeilijke opgave om een wedstrijd winnend af te sluiten temeer het aanvallend op het moment ook niet overhoudt. Er is werk aan de winkel dus.

Drienerlo had maling aan de barre omstandigheden en ging fris van start. Met veel beweging bezorgde het Harfsen direct veel problemen en binnen een mum aan tijd lag de 1-0 al achter Joost toen het in de centrum van de verdediging volledig open lag en de spits simpel kon profiteren. Harfsen was niet bij machte om zich op te richten en het maakte een matte en inspiratieloze indruk. Het middenveld kreeg geen grip op de rappe en handige studenten en aanvallend oogde Harfsen machteloos. Verdedigend wordt eigenlijk elke week wel een cadeautje aan de tegenstander gegeven en ook nu lag een grote persoonlijk fout te grondslag aan een tegentreffer. Bij het uitverdedigen werd de bal zomaar in de voeten geschoven van een aanvaller die alleen voor Joost wel raad wist met deze geboden kans (2-0). Harfsen kon er eigenlijk niets tegenin brengen en kwam in de gehele eerste helft welgeteld één keer in kansrijke positie toen een lukraak naar voren geschoten bal pardoes voor de voeten kwam van de vrijstaande Luc J op randje zestien. Zijn schot miste echter richting en overtuiging en de keeper kon de bal rustig naast kijken.

In de tweede helft meer van hetzelfde. Weer was het Drienelo dat bepaalde en na vijf minuten was de 3-0 al een feit. Harfsen bleef erg timide voetballen en kwam geen moment in de wedstrijd maar desondanks kwamen er wel wat kansjes. Een kopbal van Dylan miste maar net het doel en Chiel kwam een paar keer in goede scoringspositie maar ook hij had niet zijn beste dag (wie wel). Drienerlo was en bleef in alles de bovenliggende partij en waande zich in een speelparadijs. Het combineerde bij vlagen lekker door en voetbalde met veel meer overtuiging en urgentie en ging volledig terecht met de punten aan de haal. Het werd uiteindelijk 5-0 en daar was niets op af te dingen. Beste man van het veld was overigens de nog maar 17-jarige scheidsrechter. Het werd hem ook niet moeilijk gemaakt (een veeg teken aan de wand) maar hij floot een onberispelijke partij.

Harfsen moet zich gaan oprapen en heeft daar niet veel tijd voor. Komende zaterdag komt buurman Eefde namelijk op bezoek en omdat beide ploegen in de onderste regionen verkeren kan worden gesproken van een heuse degradatiekraker. Een mooie gelegenheid voor Harfsen om zich te revancheren!

Uit de Tubantia:

Drienerlo - Harfsen 5-0 (2-0). Koehorst 1-0, Tijusas 2-0 en 3-0, van Dongen 4-0, Asedegbega 5-0. Drienerlo pakte drie nodige punten thuis tegen Harfsen. De studentenploeg won tot deze zaterdag pas één keer dit seizoen en stond op de elfde plek. Een teleurstellende plek, aangezien Drienerlo vorig seizoen nog meedeed aan de play-offs voor promotie naar de derde klasse. Deze zaterdag viel het allemaal wel goed voor Drienerlo en had de ploeg van trainer Marnix Smit geen kind aan Harfsen.