HARFSEN WINT NIPT VAN KONINKLIJKE UD

Flink puzzelen vandaag voor coach Erwin Elders, althans dat verwacht je, maar het valt wel mee want er valt niets te kiezen. Er zijn maar 11 spelers beschikbaar dus een kwestie om deze op hun favoriete positie te zetten. De bank is leeg, gelukkig moet het 2e de voorwedstrijd spelen, dus die kunnen instromen.

De tegenstander van vandaag, Utile Dulci (ze verenigen het nuttige met het aangename), staan heel nuttig voor Harfsen maar weinig aangenaam voor henzelf in het rechterrijtje, een zekere degradatie tegemoet gaand of ze moeten opeens punten gaan pakken. Tegen het gedecimeerde Harfsen zou dat maar zo kunnen.

De gasten beginnen overtuigend en daarmee Harfsen tegenvallend, ’t is net welke bril je op hebt, maar Harfsen moet alle zeilen bijzetten om de nul te houden. Joost is zo’n grootzeil, hij is wel scherp en moet enkele keren ingrijpen om erger te voorkomen. Toch scoren de gasten uit Deventer knap maar het is buitenspel, Daar komt Harfsen goed weg.

Als de dadendrang van UD wat luwt kan Harfsen steeds meer controleren. De bal gaat rond, zoekend naar de lange cross bal maar het rendement is bedroevend. Een paar hoekschoppen levert het op die ook weer veel te makkelijk verloren gaan, op één na. Een goede kopbal van Mark wordt nog van de lijn gehaald waarna de rebound vol over wordt geschoten.

Toch is het duidelijk dat Harfsen het spel naar zich toe trekt. Het is wachten op de ultieme kans. Die komt er van Luc, hij wordt binnendoor bereikt na een knappe loopactie en kan de bal zo binnenschuiven, maar helaas gaat de bal langs de verkeerde kant van de paal. Het is duidelijk, vandaag wordt het moeilijk, 0-0 met rust, toch gaan de toeschouwers met goede hoop voor de tweede helft de kantine in.

De tweede helft is heel eenzijdig, Harfsen heeft het overwicht maar het gaat moeizaam, uitgespeelde kansen komen er niet, we moeten het hebben van wat geluk of een geniale ingeving van een sterkhouder, bv Luc en Chiel. Eerst Luc, hij schat een lange uittrap van Joost goed in komt 1 op 1 met de uitkomende keeper maar zijn lob gaat hopeloos naast. Dan Chiel, hij neemt de cross bal goed aan, snijdt binnendoor, laat de aanvoerder staan en vindt zichzelf alleen voor de keeper maar zijn schot scheert de lat.

De tijd begint te dringen, steeds meer druk maar het geluk zit ook niet mee. Ballen worden erin gepompt, vrije trappen en corners worden steeds gevaarlijker. Jochem neemt een zweefduik en kopt bijna binnen, bij de tweede paal wordt de bal van de lijn gehaald, ook de rebound van Wilbert wordt gekeerd waarna de bal bij de derde inzet naast gaat. Bij de volgende kans zit het ook niet mee, de bal gaat op de paal, de rebound vol op de keeper en weer de derde inzet naast.

Er is volop spanning bij de toeschouwers, gaan we het nog redden? Harfsen schuift de voorstopper naar voren en nemen dus risico’s achterin. Hij kan ook maar zo aan de andere kant vallen als je niet oppast. Weer gaat de bal voorlangs, Wilbert mist maar plots is daar voorstopper Dylan, hij kan de bal nipt controleren en met de punt van de schoen net op tijd binnen werken, 93e minuut 1-0.

Het is gedaan, opluchting is van de gezichten af te lezen bij spelers, staf en toeschouwers, deze was in extremis. Er zijn nog een paar minuten te gaan en Chiel trekt weer binnendoor, gaat over de knie van de aanvoerder, die net iets te veel frustratie in de actie legt. Is het een penalty? De scheids legt hem op de rand zestien. Chiel moet met een paardenkus van het veld dus de vrije trap is voor Luc. Als de bal rechtsonder in de hoek van de doel verdwijnt is het lot van UD bezegeld, einduitslag 2-0 en het is niet eens geflatteerd. Wel wat gelukkig.

Harfsen vindt zich na deze overwinning terug op plaats 3 in de ranglijst, 2 plaatsen gestegen als de concurrenten punten verspelen. UD blijft 10e.

GL

DPV

DPT

PM

Helios 1

Blauw Wit '66 1

Harfsen 1

Sportclub Deventer 1

GFC 1

FC RDC 1

HSC '21 1

Terborg 1

Almen 1

Koninklijke UD 1

EGVV 1

FC Winterswijk 1

Verslag van de Stentor

Harfsen moest geduld betrachten, maar het elftal van Erwin Elders legde Koninklijke UD in extremis over de knie. In Harfsen werd het 2-0. ,,Uiteindelijk hebben we denk ik verdiend gewonnen, maar het ging uiterst moeizaam. UD kwam goed voor de dag, maar wij waren ook niet heel best. We misten veel kansen, maar in blessuretijd scoren we nog twee keer. Voor hen zuur, voor ons prima. We missen zeven jongens van het eerste”, aldus Elders. ,,We zijn blijven knokken tot het einde, dat doen we altijd en we halen dan nog best vaak een resultaat.” UD-trainer Dominik Dimitrovic was begrijpelijkerwijs ziek van de late nederlaag. ,,Ze scoren in minuut 93 en 96, ik weet niet wat ik moet zeggen. Ik denk dat ze wel zeven of acht opgelegde kansen hebben gehad en gemist. Ik kreeg daarom het gevoel dat we het over de streep gingen trekken, in de slotfase hadden ze ook maar één momentje. Tot minuut 93. Wij krijgen een ingooi, verliezen de bal en ze scoren. Dat doet wel pijn. Natuurlijk kregen we de complimenten van Harfsen, leuk om te horen, maar je koopt er niets voor.”

Harfsen – Koninklijke UD 2-0 (0-0). 93. Dylan Klumper 1-0, 96. Luc Jimmink 2-0.