HARFSEN VERLIEST VAN KOPLOPER HELIOS

Zo direct na de winterstop zijn dit de weken dat de competitie wordt beslist. Niet alleen wordt een duidelijke afscheiding zichtbaar van linker en rechter rijtje, dus behoud en degradatie, maar ook mag de gehele top 5 in deze weken tegen elkaar voetballen. Het is net of het zo moest zijn, het is do or die voor Helios, Blauw wit, Harfsen, Sp Deventer en GFC.

Helios won vorige week tegen Blauw Wit, dat deze week tegen sp Deventer moet, dus ze kunnen een goede slag slaan. Harfsen daarentegen  heeft de inhaal tegen EGVV dik gewonnen maar het puntenverlies tegen GFC was onnodig, dat kan maar zo betekenen dat ze uit de top vallen als ze vandaag niet hun beste spel laten zien. Daarbij komt dat 5 basisspelers afwezig zijn door blessures en vakantie, dit noopt coach Erwin Elders tot improviseren.

Harfsen, ietwat beducht voor de koploper, begint met een 4-4-2 opstelling. Althans, linksbuiten Chiel zakt in naar de linksmidden positie bij balbezit tegenstander (zoals dat zo mooi heet) zodat de rechtsback van Helios compleet komt te zwemmen. (Coach Harry Dechiever van Helios vervangt de back dan ook na 20 minuten voor een middenvelder, maar dat ter zijde.) Harfsen zakt dus in en komt er uit met de lange bal, gokkend op de snelheid van Luc, Jochem en Chiel waar Bram eerste aanspeelpunt is. Ondertussen staat het achterin bij Harfsen dicht. Helios heeft een sterke bonkige spits die wel wat kan. Kont erin draaien, fysiek contact houden met de directe man, ellebogen gebruiken waar nodig  en zo ervaren dat hij vrije trappen kan versieren. M.a.w. een goede ervaren spits.  Toch geeft Peter goed tegenstand en Nick is zo slim om de toevoer op die spits bijtijds af te snijden. Zo ontstaat in het eerste kwartier een status quo. Helios de bal en Harfsen met de uitvallen.

Dan moet het eens meezitten. Luc had al een kans voorlangs geschoten dus Harfsen gooit de schroom wat van zich af. Het zit echt mee als Harfsen prachtig scoort door Jochem. De vrije trap iets voorbij de middenlijn wordt door eenieder hoog verwacht maar gaat laag over de grond. Jochem komt in de bal en schiet prachtig in het uiterste hoekje van de rand zestien. Of dit een ingestudeerde was, daar laat men zich niet over uit, maar dat deze erg welkom is dat is duidelijk. We staan goed en met 1-0 voor, de toeschouwers, spelers en staf hebben het geloof in deze wedstrijd helemaal te pakken.

Bij Helios wanhopen ze niet, na de omzetting van de rechtsback is er nog meer overwicht. Het zorgt al snel voor de ultieme kans als over rechts de voorzet binnen komt voor de volledig vrijstaande spits (die Peter even daarvoor begraven heeft buiten de zestien). Het is Finn die, als invalkeeper vandaag, redding brengt met een prachtige voetbeweging. Desalniettemin, de eerste waarschuwing is binnen.

Toch kan Harfsen niet voorkomen dat het teruggedrukt wordt. Steedsvaker weet men de spits te bereiken wat altijd voor gevaar zorgt. Het duurt dan ook niet lang of de bal kan door hem afgelegd worden en een mooie streep zorgt voor de 1-1. Het blijkt het begin van dodelijke 10 minuten. Het is even later weer de spits die heel slim de penalty versiert (toch een kwaliteit voor een spits, wat je er ook van vindt), en de penalty is natuurlijk raak. Helios scoort direct daarna zelfs de 1-3, daar is Harfsen wel even van onder de indruk, gelukkig wacht nog de tweede helft.

Coach Elders kan niet anders dan weer vooruit voetballen, het vertrouwde 4-3-3 systeem staat er weer, met ditmaal Peter in de punt die moet gaan buffelen. Achterin komt Kay erbij om het één en ander dicht te ‘spijkeren’. Het zorgt voor een gelijk opgaande strijd in de tweede helft. Harfsen heeft zelfs iets overwicht en men wil de wedstrijd weer spannend maken door te scoren. Als de wedstrijd vordert krijgen we ook die uitgelezen kansen. Tot twee keer toe komt Chiel knap door over links. Waar eenieder de eerste kans al telt, blijkt de bal toch langs de verkeerde kant van de paal te zijn gegaan. Bij zijn tweede kans is het de keeper die redding brengt. Het zit even niet mee.

Helios voetbalt het knap uit, ze komen niet meer in de problemen. Alle wissels bij Harfsen mogen het nog proberen maar hoe vaak de bal er ook ingepompt wordt, even zo vaak wordt de bal makkelijk verdedigd, het blijft bij de 1-3 voor Helios.

Helios blijkt voor de competitie goede zaken te hebben gedaan want de nr. 2 BlauwWit verliest van sp Deventer. Ook GFC heeft gewonnen waardoor Harfsen afzakt naar plek nr. 5. Het is nu zaak het koppie er bij te houden, de komende weken wacht een, op papier, makkelijk programma, maar die moeten eerst nog maar eens gewonnen worden.

Nog even te vermelden valt de goede sfeer in de kantine na de wedstrijd want de Helios kantine is dicht zodat supporters, spelers en staf uit Deventer nog even blijft plakken. En als dan Harfsen 3 terugkomt met hun tweede punt in de competitie is het feest compleet.

Verslag vanuit Helios perspectief:

Verslag Stentor
Vierde klasse H
Koploper Helios heeft uit bij subtopper Harfsen een zwaarbevochten zege geboekt. Binnen tien minuten wisten de mannen van Harry Decheiver de wedstrijd compleet om te draaien waardoor er uiteindelijk met 1-3 werd gewonnen. Trainer Erwin Elders van Harfsen zag een gemiste kans: ,,We misten veel jongens, maar het is zonde dat je in de tweede helft de kansen niet benut. Ze baalden in de kleedkamer ook echt dat ze vandaag een kans op meer hebben laten liggen.”

Harfsen- Helios 1-3 (1-3). 17. Jochem Leunk 1-0, 26. Glenn Alberts 1-1, 28. Jarmo van t Hof 1-2, 30. Alberts 1-3.