Harfsen steelt een punt van Sp Deventer

Tegenwoordig zijn alle potjes lastige wedstrijden zelfs tegen Sp Deventer die we in het begin van het seizoen nog makkelijk met 3-0 oprolden. Inmiddels staan de zaken er anders voor, Harfsen zit in de hoek waar de klappen vallen en SpD is nu bovenin de middenmoot. Ook nu moet coach Elders weer improviseren, Joost is in de stad van de liefde en dus staat Thijs op doel. Omdat de punten hard nodig zijn is gekozen voor een wat defensief concept nl 4-4-2, Bram en Jochem moeten voorin voor de doelpunten zorgen in de omschakeling.

Harfsen begint best goed, de keeper van Deventer is niet erg balvast waardoor er een grote kans ontstaat voor Jochem. Het kopduel voor het lege doel kan echter net niet gewonnen worden. Het grappige feit doet zich voor dat SpD de langste speler van het veld op doel heeft staan terwijl bij Harfsen de kleinste speler van het veld op doel staat. Maar al gauw blijkt dat “Size doesn’t matter” het gaat om de grootsheid van de prestaties en Thijs heeft een leeuwenhart en snelle reacties. Het duurt niet lang of hij moet het laten zien.

Harfsen verliest gaande weg het overwicht hoewel het wel de beste kansen krijgt. De grootste is voor Luc J die, zwaar onder druk van twee verdedigers, de bal op de paal schiet. De rebound wordt vervolgens van de lijn gehaald en de derde inzet geblokt, daar komt de thuisploeg goed weg.

De tweede helft is voor Sp Deventer. Ze lijken technisch wat vaardiger en voetballen makkelijk wat kansen bij elkaar maar falen in de afwerking. Harfsen komt er maar slecht uit, proberen van achteruit op te bouwen maar telkens komt dan toch de lange bal van de keeper waar Bram en Jochem niets mee kunnen, de aansluiting mist ook, omdat men defensief denkt, zodat de afvallende bal telkens voor Deventer is. Het is op zich knap dat nog lang de 1-0 wordt tegengehouden maar uiteindelijk is er de bevrijdende treffer voor de thuisploeg in de 65e minuut. De rechtsbuiten komt er omheen, trekt laag voor en de spits was al in beweging naar de eerste paal en tikt binnen. Een klassieke goal maar toch heel knap uitgespeeld.

Coach Elders moet nu ingrijpen want: A, er is een achterstand en B, het loopt voor geen meter. We schakelen terug naar het vertrouwde 4-3-3 en vol op de aanval. Meteen merken de toeschouwers dat Harfsen beter voetbalt. Arthur maakt veel vuile meters en jaagt telkens de bal af. Chiel komt aanvallend wat beter in zijn kracht. Als hij een lange bal krijgt ziet eenieder dat die iets te steil is. De keeper kan makkelijk handelend optreden maar verslikt zich in de bal en Chiel omspeelt hem vervolgens makkelijk. Hoewel het doel leeg is, is het nog lang niet makkelijk maar met de klasse die Chiel heeft een eitje. De bal gaat binnen en het is 1-1.

Nu gaat SpD op een hoop, het momentum ligt volledig bij Harfsen die nu nog 10 minuten hebben om de overwinning te stelen. Het lijkt ook te gebeuren want weer gaat de keeper in de fout na een kopbal van Jochem. De bal komt vrij in de lucht en Dylan gaat er voor. Hij doet niets fout en drukt de bal na wat geworstel in het doel (zie foto’s). Maar de scheidsrechter, die al steeds nadrukkelijker zijn rol begon op te eisen, fluit af voor aanvallen van de keeper. Dylan krijgt vervolgens wel terecht de gele kaart omdat hij geen nette bewoordingen daar voor over heeft richting de man in het geel.

Het zit er niet meer in, SpD krijgt nog een levensgrote kans die net over gaat, zodat uiteindelijk iedereen vrede heeft met het gelijke spel. Harfsen sluit aan met de middenmoot in de stand en heeft nog wedstrijden te goed, handhaving is zeker nog mogelijk, als we maar gewoon 4-3-3 spelen ;-).

Uit de Stentor

Sportclub Deventer en Harfsen hebben aan hun ontmoeting allebei een punt overgehouden: 1-1. Wouter Groot Lipman, trainer van de Deventenaren, was daar niet tevreden mee: ,,Dit is een zuur gelijkspel. De eerste helft waren we minder, maar na rust sterker. Na de 1-0 hadden we controle en was het wachten op de 2-0. Toch maken zij na een inschattingsfout van onze keeper 1-1. In de slotfase kon het daarna nog alle kanten op. Qua kansen is een gelijkspel misschien terecht, maar wij hadden de voorsprong niet weg mogen geven.” Sportclub Deventer-Harfsen 1-1 (0-0). 64. Roan Koekkoek 1-0, 80. Chiel Jimmink 1-1.

Klik op de eerste foto voor beter beeld...