Harfsen sluit de beker af met terecht verlies tegen Helios

Volgende week begint de competitie en vandaag heeft Harfsen de zwaarste tegenstander uit de oefen campagne, nl 3e klasser Helios. Daarnaast is dit ook de laatste kans in de bekerpoule na het smadelijke verlies vorige week tegen RDC. Helios is echter favoriet, ze zijn vorig jaar gepromoveerd uit de competitie van Harfsen en hebben zich deze zomer versterkt met enkele bekende teruggekeerde spelers als Glenn Kobussen en Sander Krijns. Zij willen gelijk doorstoten in het zaterdagvoetbal.

Voor Harfsen is het zaak vertrouwen te tanken door een goede wedstrijd neer te zetten. Direct na de aftrap wordt duidelijk dat de goede focus er is. Helios is duidelijk sterker maar Harfsen staat goed met Mark als ausputzer in de laatste linie waar Dylan zijn handen vol heeft aan de beer van een spits. Nick en Bo moeten hun wingback aspiraties laten varen want verdedigen is nu prioriteit. Jochem, Chiel en Luc V zijn de verbindingsspelers (waarbij Luc de punt naar achteren heeft), richting de vleugels Luc P en Luc J. Bram is target man in de spits en Joost de betrouwbare doelman. Harfsen speelt al in de beoogde vaste opstelling, rekening houdend dat nog enkele blessure gevallen terugkomen.

Helios creëert veel kansen maar ontbeert wat geluk. Dat komt door strak verdedigen van Harfsen zodat de Helios aanval ook niet de tijd krijgt om doeltreffend te zijn. Daarbij komt dat Joost veel reddingen in huis heeft. Zelfs een eigen fout kan hij knap herstellen als de bal voor het intikken lijkt. Harfsen krijgt zelfs nog een kansje tijdens een uitval maar dat zou ook te mooi zijn, dat Harfsen de 0 houdt in de eerste helft is pure winst en een beloning voor het harde werk.

Sommige toeschouwers zeggen in de rust dat de Helios storm nu wel over zal zijn en dat Harfsen wellicht meer aan het voetballen komt. De meesten denken echter dat Helios het rustig aan gedaan heeft en nu zullen aanzetten, hun baltempo was inderdaad wat aan de lage kant voor de aspiraties die ze in de 3e klasse hebben.

We zijn net aan de tweede helft begonnen als het al raak is. Uit een hoekschop kopt de linksbuiten knap binnen. Teruglopend vanuit de 5 meter komt hij los van zijn verdediger en kopt bij de eerste paal binnen. Het meegekomen Harfsen publiek vreest het ergste, dit kon wel eens gauw oplopen. De Helios supporters gaan er juist eens goed voor zitten, die schuiven naar het puntje van hun kuipje.

Om vervolgens weer achterin hun stoel te zakken want Harfsen heeft gescoord. Wie anders dan Chiel is weer gaan zwerven met de bal. Komend van rechts dreigt hij buitenom, kapt naar zijn linker en van buiten de zestien krult hij prachtig in de verre hoek. De mooiste van de middag en goed voor de 1-1. Gloort er dan een stunt? Het antwoord is alweer gauw bekend. Een minuut later raakt een voorzet een hand en, hoewel de bal word binnengelopen, er is gefloten voor een penalty. Deze spits mist nooit, dus 2-1. Er zijn 58 minuten gespeelt.

Nu is het wisselen geblazen voor de trainers, de wedstrijd is in de plooi gevallen. Helios heeft overwicht maar scoort niet (weer laag tempo) en Harfsen moet het hebben van uitvallen. Met nog een stief kwartiertje te gaan gaat harfsen zelfs risico’s nemen. Af en toe schuift een verdediger mee als Harfsen steeds wat meer de gelegenheid krijgt om rond te spelen. Er komt zelfs meer ruimte voor counters als Helios uit de organisatie valt. Chiel wil nog wel eens scoren en ook Dylan en Kai duiken op in de zestien van Helios. Er is per slot maar 1 doelpuntje nodig voor een mooi resultaat.

Door de counters loopt echter ook de solide organisatie van Harfsen uit de maat. Joost had al enkele goede reddingen maar als de spits een keer volledig vrij voor hem staat is het natuurlijk raak, 3-1. De wedstrijd is gespeeld. Helios is verder in de beker maar Harfsen heeft zeker een goede indruk achter gelaten. Ze zijn klaar voor de competitie.

De eindstand in de beker poule: