Harfsen pakt de winst tegen Apeldoornse Boys

Vandaag laten we het verslag over aan de journalist van de Stentor

Uit de Stentor

Door Tristan Fleerkate 16-12-23

Harfsen-spits Peter Zoetbrood heeft naast mosterd maken nog een andere specialiteit in huis: doelpunten produceren

VIERDE KLASSE  Mosterdmaker Peter Zoetbrood wist ondanks zijn drukke werkzaamheden tijd te vinden om mee te spelen in het duel tussen Harfsen en Apeldoornse Boys: 3-1. De bonkige spits deed dat met 2 doelpunten niet onverdienstelijk. Samen met zijn team is Zoetbrood van plan een mooie serie neer te zetten, nu Harfsen de eerstkomende wedstrijden vooral thuis speelt.

Op zaterdagochtend was Zoetbrood extra vroeg opgestaan. Niet omdat hij bijzonder veel zin had in de wedstrijd tegen Apeldoornse Boys, wel omdat zijn werk hem riep. ,,Mijn ouders hebben een mosterdmakerij, waar we op ambachtelijke wijze meer dan tien verschillende soorten mosterd maken. Alle producten die we gebruiken, zoals bijvoorbeeld het mosterdzaad, worden lokaal geproduceerd. Rond de kerstdagen is het heel erg druk, want veel mensen willen onze mosterd in hun kerstpakket. Het is heel leuk werk, op de lange termijn ben ik van plan om het bedrijf over te nemen.”

Lokale specialiteit

Naast het produceren van mosterd heeft Zoetbrood nog een andere lokale specialiteit in huis: doelpunten. De spits scoorde er twee, een intikker van dichtbij en een schot van ver. Zoetbrood: ,,het was zeker een mooi middagje voor ons. We speelden goed en hadden misschien wel kans op meer. Het is fijn dat we door deze zege een beetje de aansluiting terugvinden.”

De spits is geen vaste naam op de teamformulieren van Erwin Elders, maar weet zich elk seizoen wel richting een aantal wedstrijdjes te knokken. Zo geeft hij ook zelf toe: ,,Ik hang eigenlijk elk seizoen een beetje tussen het eerste en het tweede team in. Tot nu toe is het elk jaar wel zo geweest dat ik op een gegeven moment toch weer nodig ben in het eerste. Of het nu door blessures of veel afwezigen komt, ik stof graag de schoenen weer af voor het eerste team.”

Ook trainer Erwin Elders is tevreden met zijn spits, waarop hij altijd een beroep kan doen: ,,Peter is een voetballer met een goede mentaliteit die graag speelt. Bij Harfsen trainen we als eerste team steeds meer samen met het tweede en dat begint zijn vruchten af te werpen. Wanneer het nodig is kan ik op steeds meer spelers van het tweede team een beroep doen. Bovendien zal een jongen als Peter ook zonder klagen bij het tweede meespelen als dat nodig is.”

Peter Zoetbrood (links) was zaterdag tegen Apeldoornse Boys goed voor twee van de drie treffers namens Harfsen. foto © Ruben Meijerink

Eigen Huis

Harfsen is een team dat in eigen huis lastig te kloppen is, zo erkennen ook Zoetbrood en Elders. Met het oog op het speelschema kan gezegd worden dat direct na de winterstop de oogsttijd aan moet breken: de ploeg speelt in januari thuis tegen Eefde en Eerbeekse Boys, twee directe concurrenten in de strijd om het ontlopen van de nacompetitie. Na een bezoekje aan Sportlust Glanerbrug wachten vervolgens weer twee thuiswedstrijden.

Elders: ,,We zullen het moeten laten zien in eigen huis. Wij spelen en trainen op echt gras en zeker in deze wintermaanden zijn er veel teams die altijd op kunstgras voetballen. Dat maakt natuurlijk wel een groot verschil, waarbij wij nu misschien wel een voordeel hebben. Wat betreft de stand in de competitie kijken we eerst naar onderen: de nacompetitie ontlopen is het doel en het zal er tot het einde om spannen. Gelukkig komen er spelers terug van blessures en hebben spelers uit het tweede team het niveau om mee te doen.”

Voor Zoetbrood lijken er dus nog genoeg wedstrijden bij de selectie van Harfsen in de pijp te zitten. Tegen Apeldoornse Boys liet hij zien er te staan wanneer het nodig is: na al die jaren weet hij immers waar Abraham de mosterd haalt.

Tip:  klik op de eerste foto hieronder en zie het totale beeld