Harfsen gooit overwinning te grabbel

Dat de competitie waarin Harfsen vertoefd een groot gebied bestrijkt bewijst de wedstrijd van vandaag. Berghuizen ligt aan de rand van Oldenzaal in tukkerland en het andere uiterste is Eerbeek op de Veluwe. Berghuizen is stroef begonnen aan de competitie maar na het knappe gelijke spel tegen RDC is de weg naar boven gevonden en staan ze net onder Harfsen. We hebben nog nooit tegen ze gevoetbald, dus het is afwachten hoe de verhoudingen liggen.
Coach Elders van Harfsen kan zijn vaste team opstellen die heeft laten zien dat ze op elkaar ingespeeld zijn, en is dus vol vertrouwen op de uitslag van vandaag. De vaste toeschouwers kennen al deze bespiegelingen ook maar “ze motten het nog maar eens zien” of het dit keer “weer terechte kump” want de doelpunten vallen niet altijd makkelijk bij Harfsen.

Na de aftrap lijkt het overwicht voor Harfsen, ook Berghuizen weet niets op voorhand en tasten mede de wedstrijd af. Hierdoor ontstaat een best aantrekkelijke wedstrijd als je van schaken houdt want de kansen voor de goals zijn maar halve kansen en bovendien op één hand te tellen. Beide doelmannen hebben alleen de bal op hoeven te rapen of door te tikken op de verdedigers als onderdeel van de opbouw. Maar gaandeweg de eerste helft komt Harfsen in de zestien van Berghuizen. Zelfs Dylan is een keer mee, hij heeft het geluk dat zijn kopbal op de arm komt van de verdediger zodat de (overigens uitstekende) scheidsrechter niets anders kan dan een penalty geven. Chiel schiet onberispelijk binnen, 1-0.
Opluchting op en rond het veld want de ban is gebroken. De wedstrijd lijkt daarna weer in evenwicht als opeens vanuit het niets Bram de bal van zijn hoofd laat glijden na een voorzet van Luc. De keeper is verrast en de bal valt pardoes bij de tweede paal binnen. Vlak voor rust 2-0 voor Harfsen, dit kan niet meer fout is de gedachte bij staf, spelers en toeschouwers als de teams de kleedkamer opzoeken voor de thee.

Je kan zien dat bij het begin van de tweede helft dat Harfsen het wat makkelijk opneemt. De eerste helft namelijk kon men het ook af in een laag tempo en nu is de urgentie helemaal weg, de kansjes komen vanzelf lijkt men te beseffen. Dit speelt Berghuizen wel in de kaart. Het duurt niet lang of in een vol strafschopgebied kan de spits aangespeeld worden met zijn rug naar het doel, hij voelt nog even waar zijn bewaker is maar als hij in het luchtledige grijpt, die dichtstbijzijnde verdediger staat op twee meter, heeft hij alle tijd om te draaien en af te drukken, 1-2. De aansluitingstreffer is binnen.
Nog lijkt er niets aan de hand maar als even later Jochem de bal op komt halen in de laatste linie gebeurd hem een zeldzaam foutje, hij verspeeld de bal en met 1 pass staan twee man vrij voor Joost, het is alweer 2-2.

Niet te geloven, in een mum van tijd geeft Harfsen een zekere overwinning weg en het geloof en momentum ligt nu helemaal bij Berghuizen. De wedstrijd staat gelijk vol spanning, ook de toeschouwers leven volop mee als ze even later een uitbraak van Harfsen volgen. Luc komt binnendoor op een pass van Chiel vrij voor de keeper en schuift de bal richting 1e paal. Wat scheelt het of Harfsen had weer de wedstrijd gekanteld maar helaas gaat de bal net naast. Berghuizen klapt er gelijk overheen en scoort de 2-3, weer is de verdediging afgetroefd en nu lijkt het geloof helemaal weg bij de gastheren. De toeschouwers zien het vol afgrijzen aan, wat is er gebeurd met dit elftal?

Er moet iets gebeuren, Harfsen gaat vol in de aanval, zet er een spits bij en zet daarbij de deur achterin open. Alles of niets. Wilbert krijgt nog een kans op de 3-3, waar menigeen die inzet al telt, rolt de bal echter net naast.
Aan de andere kant krijgt Joost het druk maar hij houdt de hoop nog levend met enkele knappe reddingen. Met nog enkele minuten te gaan kan ook hij het niet meer houden. Berghuizen countert het goed uit en scoort nog 2 keer, einduitslag 2-5. Een enorme tik op de neus voor de spelers en hopelijk een leermoment. Wel een enorme domper voor het thuispubliek.

Volgende week de moeilijke uitwedstrijd tegen Teuge (die hebben nog niet verloren) en de topper in deze competitie Oeken – Fc RDC. De stand begint dan iets in de plooi te vallen, vooral in de middenmoot waar Harfsen toe behoort, wie haakt af en wie blijft bij? Komt het zien.

Verslag uit de stentor en de uitslagen van de Hollandse velden

Frustratie bij Erwin Elders nadat zijn Harfsen een comfortabele voorsprong tegen Berghuizen volledig te grabbel gooide. ,,Dit is onverklaarbaar”, aldus de trainer van Harfsen. ,,We zijn in de tweede helft volledig door de ondergrens gezakt. Ik weet ook niet hoe dat kon, want voor rust was er niks aan de hand. Het was gewoon zo’n dag. Uiteindelijk hebben we verdiend verloren, maar we hebben wél van onszelf verloren”. Harfsen – Berghuizen 2-5 (2-0). 39. Chiel Jimmink 1-0, 44. Bram Brinkman 2-0, 52. Peter Heeres 2-1, 57. Heeres 2-2, 64. Jasper Olde Hendrikman 2-3, 90. Abdiqani Isse Ali 2-4, 90. Cees Schurink 2-5.

stand