Harfsen 35+ Kampioen Najaarscompetitie 2023

Harfsen 35+ kampioen najaarscompetitie 2023

Afgelopen vrijdag bij temperaturen onder het vriespunt zijn de mannen van het 35+ kampioen geworden van hun najaarscompetitie.

De 7 tegen 7 wedstrijden op half veld worden in toernooivorm gespeeld. In een competitie met Almen, Eefde, Gorssel en FC Zutphen werden verdeeld over 5 speelavonden in totaal 20 wedstrijden per team gespeeld. Met 38 punten na 20 wedstrijden is het 35+ team van Harfsen winnaar van deze reeks.

Het was nog spannend voorafgaand aan de laatste speelronde. De lichte spanning was ook merkbaar in de kleedkamer. Waar normaal voorafgaand het nummer Engelbewaarder door de speaker knalt was het nu toch iets stil. Het team was niet compleet want Marcel kwam kort vantevoren met de mededeling dat de bietenrooier kapot was en de volgende dag weer moest draaien. Hij zou zo snel mogelijk nog proberen aan te sluiten. Mark Valkeman is al een paar weken geblesseerd en ook Frank was helaas afwezig. Met maar 1 wissel moest het gebeuren.

Bij -3 kwamen de handschoenen uit de tas. Maar de meeste wel gewoon met de korte bokse. Alleen Jan had lange onderbroek van zijn opa uit de kast gehaald.

Op het kunstgras van Zutphen was Gorssel de eerste tegenstander. Gorssel is een sterk team met veel voormalig 1e elftal spelers van Gorssel, UD en Eefde in de gelederen. De wedstrijd ging gelijk op, het tempo lag hoog. Jan maakt beheerst de treffer voor Harfsen. Maar Gorssel scoort makkelijk. Met nog 5 minuten staat het 1-1 en daar staat toch Marcel al klaar om in te vallen. Die bietenrooier moet maar even wachten schreeuwt hij over het veld. Helaas was Gorssel in de 20 minuten met 2-1 te sterk. Dit was niet het gewenste begin.

De spirit bleef in de groep. De kopjes gingen niet naar beneden. Het team draait al een paar jaar mee en weet hoe de avonden kunnen lopen.

De wedstrijd daarna was een stuk minder goed. Via de zijkanten, René op links en Busse op rechts, wordt geprobeerd de opening te zoeken. Maar het valt niet mee deze wedstrijd. Het tempo ligt te laat. Gelukkig valt hij toch 1 keer goed. Deze buit is binnen, Eefde wordt met 1-0 verslagen.

Toen was het tijd voor de derby tegen Almen.

Altijd wedstrijden op zich. De teams kennen elkaar door en door. Van jongs af aan zijn er onderling wedstrijden gespeeld. En vanavond viel alles op zijn plek. Met snelle combinaties stond er al snel een ruime voorsprong op het bord. Met name de tandem Tom-Nick liep zo door de defensie heen. De wedstrijd eindigt in een 4-0 winst. Lekker hoor.

Nu is het kampioenschap binnen handbereik. Directe concurrent Zutphen is de laatste tegenstander.

Harfsen begint geconcentreerd en gaat verder met het soepele spel. Mark ter Maat en René zorgen dat achterin de deur dichtzit.

Voorin is het zoeken naar ruimte. Dat blijkt nu toch weer lastig.

Met goed druk zetten komt Zutphen er echter niet meer uit. Als Wessel middenop de bal veroverd door voor zijn man te komen en met een steekbal Marcel vrij zet voor de keeper blijft hij geconcentreerd en rond beheerst af.

1-0 zou het dan gaan lukken?

Harfsen vergeet verder door te drukken. Gaat achteruit lopen en komt zo steeds meer onder druk te staan. Gelukkig staat stabiele sluitpost Wil ook vanavond zijn mannetje. Hij heeft al menig wedstrijd de 0 gehouden, vaak tot frustratie bij tegenstanders. En ook nu houd hij het netje schoon.

Dan zit de wedstrijd erop. De mannen kijken elkaar aan. Is het gelukt?

Tuurlijk! We zijn gewoon kampioen. Voorzichtig wordt er gejuicht.

Want het kan dan wel 35+ voetbal zijn. Als het erom gaat komt het fanatisme toch weer tevoorschijn.

In de kleedkamer komt het feest pas echt los. Nu gaat de hit van Marco Schuitmaker wel aan.

Na afloop worden de andere teams getrakteerd op kannetjes bier. Het feest wordt gevierd met bitterballen en de kampioenschaal is dus binnen…

Maar dat maakt Beltman allemaal niet meer mee. Hij is dan weer aan het sleutelen aan zijn bietenrooier.