Derby Harfsen - Eefde onbeslist

Op deze stille zaterdag voor Pasen was het inhaalduel tegen Eefde gepland. Deze derby zorgt natuurlijk voor veel toeschouwers, de Eefdenaren kunnen onze kantine wel waarderen, deze zaterdag zal verre van stil verlopen.
Beide teams zitten in het degradatiemoeras van de competitie en Harfsen hoopt via Eefde op de kant te springen. Eefde hoopt juist in Harfsen de eerste stapsteen te vinden richting lijfsbehoud.

Al gauw blijkt dat de toeschouwers niet verwend zullen worden met oogstrelend voetbal, zoals wel vaker in derby’s is het werkvoetbal waar de spanning veel vergoed. Het is wel Harfsen dat de beste kansen krijgt in de eerste helft. Met name Chiel is dichtbij als hij de voorzet vlak voor de keeper in één keer dropkick richting bovenhoek stuurt. Wat scheelt het.. ( te veel ) of de ban was gebroken. Ook Luc was daarvoor al dichtbij geweest, daar hielt de keeper de stokken net genoeg bij elkaar of de poort was binnen geweest. Een slechte eerst helft dus maar de Harfsen supporters mogen hopen want de thuisploeg had de beste kansen.

Het spelbeeld in tweede helft is niet veel beter, van beide kanten zoekt men de lange bal om, met wat geluk, de spits een kans te geven. Het resultaat is een rommelige wedstrijd met oplopende spanning, het doelpunt kan immers aan beide kanten vallen. De toeschouwers bemoeien zich met arbitrage, tegenstander en coaching, voor hen is de spanning ook blijkbaar te veel. De scheidsrechter echter voelt de wedstrijd goed aan, er mag best wel veel in deze derby maar nergens ontspoort het, hij fluit een goede partij.

In de tweede helft zijn de beste kansen voor Eefde, ze komen zelfs helemaal vrij voor Joost maar de spits heeft teveel tijd nodig, daardoor kan er nog uitstekend ingegrepen worden. In de dying seconds kan Peter nog bijna binnenkoppen maar Eefde heeft genoeg mensen op de lijn om de bal te stoppen. Het zou ook teveel zijn geweest. 0-0 is een terechte stand maar beide teams schieten er niet veel mee op. De komende weken zullen beslissend zijn of de degradatie ontlopen wordt.

Het grote verslag uit de Stentor

Andere tijden voor degradatiestrijders Eefde en Harfsen: ‘We moeten alle zeilen bijzetten’

VIERDE KLASSE Op het veld van Harfsen pakte Eefde in 2019 de titel in de vierde klasse. Vijf jaar na dato stonden beide ploegen opnieuw tegenover elkaar. In die tijd is er veel veranderd. Eefde is inmiddels terug in de vierde klasse en moet daarin opnieuw vrezen voor degradatie. Ook Harfsen heeft betere tijden gekend.

Het was een opvallend gegeven. In aanloop naar de derby tegen Eefde werd er op het X-account van Harfsen vooruitgeblikt op het treffen in de vierde klasse. De laatste keer dat beide ploegen tegenover elkaar stonden? Dat was in 2019, zo wist het social media-account van de club te melden. Het was een andere tijd. Eentje waarin X nog gewoon Twitter was en Eefde dankzij een 2-2 gelijkspel bij Harfsen de titel in de vierde klasse pakte.

Allemaal finales

Sindsdien is er het nodige veranderd. Mitch Elsman – in het kampioensduel van 2019 nog goed voor een treffer – kan erover meepraten. De ploeggenoten van destijds zijn veelal vervangen door jongere spelers. ,,Daarmee moeten we gaan bouwen”, aldus Elsman.

Als je die laatste strohalm pakt, dan voelt dat als een kampioen­schap

Mitch Elsman, speler Eefde

De vernieuwing van het vlaggenschip verloopt echter met horten en stoten. Een nieuw kampioenschap is momenteel mijlenver weg voor Eefde, een tweede degradatie juist dichtbij. Eefde degradeerde vorig seizoen uit de derde klasse en moet als nummer twaalf vrezen voor de afdaling naar het laagste prestatieniveau.

Al wilde Elsman daar niets van weten. ,,Zo lang er nog een kans is, moet je daar vol voor gaan”, hield de spits de moed er in. ,,Waarom niet? Als je die laatste strohalm pakt, dan voelt dat als een kampioenschap. Dat heb ik ook bij PAX meegemaakt. Voor ons is elke wedstrijd nu een finale, waarin we sowieso niet mogen verliezen.”

Parodie op voetbal

In die opzet slaagde Eefde. Het duel in Harfsen eindigde immers zoals het begonnen was: 0-0. Een resultaat dat al met al wel recht deed aan de verhoudingen op het veld, want wat beide ploegen het publiek voorschotelden was in veel opzichten een parodie op voetbal.

Het doelpuntloze gelijkspel paste ook in het moeizame seizoen van Harfsen. Voor de zevende keer op rij wist de ploeg van Erwin Elders niet te winnen. De laatste zege dateert inmiddels van 27 januari, toen Sportlust Glanerbrug met 0-1 werd verslagen.

,,We begonnen nog wel redelijk aan het seizoen. Dan hoop je al snel dat je naar boven kunt kijken”, aldus Harfsen-aanvoerder Chiel Jimmink. ,,Maar dan vallen er jongens uit die belangrijk zijn en wordt het heel erg zwaar.”

‘Moeizaam’ is het woord dat Jimmink gebruikt om het huidige seizoen te beschrijven. Ook voor Harfsen zijn het op sportief vlak wat dat betreft andere tijden. Sinds jaar en dag is Harfsen immers een vaste waarde in de vierde klasse, waarbij het regelmatig een plek in de nacompetitie om promotie wist te bemachtigen. Ook dit seizoen lonkt de nacompetitie, maar dan wel de versie waarin de ploeg het vege lijf moet zien te redden. ,,Wij moeten alle zeilen bijzetten”, concludeerde Jimmink dan ook.

Goede afloop

Toch houdt ook de Harfsense captain vertrouwen in een goede afloop. ,,Wij krijgen alle concurrenten nog. Uiteindelijk staan we ook maar zes punten achter op de nummer zeven en acht van de ranglijst. Maar het wordt wel tijd dat we weer een keertje gaan winnen.”

Tip: klik op de eerste foto en scrol dan verder