Bijzonder bezoek op Sportpark `t Schoolder

Het is zaterdag ochtend rond een uurtje of 8. John Panhuijsen kijkt in zijn agenda en ziet bij de datum 13 april 2024 SV Harfsen met rood omcirkelt staan. Zijn gedachten gaan gelijk naar het jaar 1999, het jaar waarin hij SV Harfsen al een keer eerder had zien voetballen in de glorie jaren tegen t`Harde, eindstand 0-1. De reden dat John dit nog weet is te danken aan het programmaboekje die hij heeft bewaard in zijn archief. Omdat John vandaag naar SV Harfsen gaat pakt hij nog een rode sjaal van zijn hoedenplank alvorens hij richting station Amsterdam Bijlmer Arena fietst voor een reisje naar de Achterhoek. Na één uur en een kwartier in de eerste klas vertoeven komt John aan in Deventer. Buslijn 57 is snel gevonden en twintig minuten later stapt John uit bij Maalderij Goldstein. Nog een kilometer lopen voordat de dag echt kan beginnen en hij aankomt op de heilige grond van Sportpark `t Schoolder, daar waar het hem allemaal om te doen is.

Rond de klok van twaalf loopt John enthousiast en opgewonden naar boven en stapt de kantine binnen. Kantinejuffrouwen Petra en Monique zien een onbekende man binnenlopen en ook voorzitter Eddie, de scheidsrechter voor de wedstrijd Harfsen 2 – Eefde 2 ziet dat deze man niet van Harfsen of Eefde is. Deze wereldreiziger in eigen land verteld gelijk opgewekt wat hij komt doen met zijn Amsterdamse accent. Zijn neus doet blijken dat hij al verschillende borreltjes heeft gehad rond het middaguur, echter is John uiterst scherp en doelbewust naar ons sportpark gekomen. Voorzitter Eddie heeft gelijk door dat er iets bijzonders aan de hand is. De naam John Panhuijsen zal u waarschijnlijk niks zeggen, maar wie zijn naam Googled ziet dat dit niet zomaar een bezoeker is. John heeft een missie en dat is op alle amateurvoetbalverenigingen in Nederland een wedstrijd te bezoeken. Deze hobby begon ooit 39 jaar geleden en anno nu heeft John rond de 1.800 van de ongeveer 2.300 Nederlandse amateurvoetbalverenigingen bezocht!!! En op 13 april 2024 was het de beurt aan Harfsen. Voorzitter Eddie ziet zijn kans schoon en biedt John een handdoek aan van ons 75 jarig jubileum. Dankbaar en blij neem John dit mooie geschenk aan. Ondertussen toont John het programmaboekje van t`Harde tegen SV Harfsen aan voorzitter Eddie. Zo`n 25 jaar geleden speelde Eddie zelf nog in het eerste en verdomt, bij de wedstrijdselectie staat de naam Eddie Leunk, John heeft onze voorzitter zien voetballen!

Ondertussen maken Harfsen en Eefde zich klaar voor de derby. John vraagt of hier veel mensen op afkomen. Nou, bij een mannetje of 30 zijn we toch wel tevreden! Voorzitter Eddie fluit voor aanvang van de wedstrijd en John neemt plaats naast de Harfsen supporters op het bankje. Vol trots laat John zijn rode sjaal zien en zegt hij aan onze kant te staan. John is enthousiast en ziet elk bezoekje aan een amateurclub als een vakantie. Gezien het heerlijke weer, de mooie omgeving en twee krakers van wedstrijden op het programma kan de dag niet meer stuk! John is een enthousiaste en drukke man, dit geeft hij zelf ook meermaals tijdens de gesprekken. John kan ook niet lang stilzitten en nadat de wedstrijd een kwartier onderweg is begint hij aan zijn rondje om het veld, dit is onderdeel van zijn “ritueel”. Met alles en iedereen maakt John een praatje en aan alles is te zien dat hij geniet. Na een half uur maakt Harfsen de gelijkmaker tegen Eefde, John doet zijn rode sjaal in de lucht en begint rondjes te zwaaien als een echte supporter, “mooie goal!!” roept hij. Maar een echte supporter verdiend natuurlijk ook een echte SV Harfsen sjaal. Marije haalt deze sjaal uit de berging en overhandigd John de sjaal voor de wedstrijd van Harfsen 1 tegen Drienerlo. Zeer dankbaar neemt John de sjaal aan en hij is zeer te spreken over de vriendelijke en gastvrije mensen in Harfsen. Met de sjaal om zijn nek gaat John nu zitten voor het begin van de wedstrijd van Harfsen 1. John heeft voordat hij in Harfsen aankwam al op de site gekeken. Een mooie site zo vond hij. Als John goed heeft gekeken zag hij ook dat dit seizoen al verscheidene spektakelwedstrijden hebben plaatsgevonden op Sportparkt `t Schoolder, wordt dit weer zo`n dag?

Na een half uur staat het 2-0 en John ziet een degelijk Harfsen spelen. Zijn sjaal kon al twee keer de lucht in. De supporters van Harfsen weten dat dit seizoen een 2-0 voorsprong niks zegt en wanneer het met rust 2-1 staat spelen de onderbuikgevoelens weer op die terugdenken aan de eerdere wedstrijden dit seizoen. Niets vermoedend maakt John zich op voor een mooie tweede helft in het zonnetje. Een kwartier naar rust valt de 2-2, het is weer zo`n wedstrijd… Nog geen twee minuten later krijgt Harfsen een vrije trap op 35 meter van de goal. Niets vermoedend kijkt John hoe deze vrije trap wordt genomen door Chiel. Wanneer de bal de voet verlaat blijkt deze in een noodvaart richting de goal te gaan en…. een wereldgoal zorgt voor de 3-2!! John is vol vreugde dat hij getuige is van deze goal voor Harfsen. Er moet er nog wel één bij zegt John. Dat laat zien dat John er kijk op heeft want even later staat het alweer 3-3 en na het laatste fluitsignaal is het 3-5. Voor John mag het de pret niet drukken en hij heeft meer dan een topdag gehad op ons sportpark. Voldaan en met een nieuw groen vinkje verlaat John Sportpark ’t Schoolder. Op naar de laatste 499 voetbalverenigingen op zijn lijst!