Harfsen koploper na moeizame winst

Na de uitwedstrijd tegen vv Doetinchem heeft Harfsen nog steeds de maximale score met 9 punten uit 3 wedstrijden en het staat daarmee fier bovenaan de ranglijst. Een begin van de competitie zoals gehoopt én gewenst en hoewel het eerste gewin soms kattengespin is, kan het een voorbode zijn van een mooi seizoen. Om dit vol te houden zal het spel echter nog wel een stukje beter moeten dan hetgeen in Doetinchem op de grasmat werd gelegd. Tegen een matige tegenstander (voor het oog een 'rechterrijtje' ploeg) bracht Harfsen zichzelf na een goed begin onnodig in de problemen door te weigeren de wedstrijd snel op het slot te gooien waardoor het de gastheren in leven hield die daardoor bleven geloven in een goed resultaat. Positief is dat Harfsen in tegenstelling tot voorgaande jaren achterin weinig weg geeft en voor de tweede keer op rij de nul hield waardoor de volle buit uiteindelijk toch kon worden meegenomen.

De geluiden vooraf waren dat Doetinchem de nodige spelers miste maar ook Harfsen was verre van compleet in verband met blessures (Jasper, Daan, Joppe en Ruben Rietman), ziekte (Joost) en studie 'verplichingen' (Bram). Coach Elders en zijn deskundige staf (de gebroeders Jimmink) hadden dus een puzzel te maken. De basis werd gevormd door keeper Thijs met voor hem een verdediging van Paco, Dylan, aanvoerder Jochem en Luke Pardijs. Op het middenveld waren er plekken voor Chiel, Luc Valkeman en Arthur en voorin mochten Luc Jimmink, Ruben Wassink en Sven (uiteraard een basisplaats na zijn succesvolle debuut van vorige week) het laten zien. Met alleen Jesse en Bo op de bank (later sloot Thom na zijn wedstrijd bij 2 gelukkig nog aan) leek het in eerste instantie ondanks de smalle selectie wel goed te komen want Harfsen nam direct het inititatief en binnen het kwartier waren er al drie grote kansen te noteren voor Sven, Arthur en Chiel. Het leverde vooralsnog geen treffer op maar na 20 minuten was het wel raak toen Dylan een mooie lange trap in huis had en Chiel zomaar ineens alleen op de keeper af kon en beheerst binnen schoot (0-1). De ban leek gebroken en gezien de tot dan toe magere tegenstand maakten de Harfsense toeschouwers zich op voor meer maar dat bleek een misrekening. Wellicht ontbrak de scherpte enigszins door de euforie van de voorsprong want direct na de aftrap brak Doetinchem voor de eerste keer goed door aan de rechterkant. De bal werd panklaar voor een leeg doel gelegd maar het lukte Doetinchem niet om deze binnen te werken. Een opsteker voor Harfsen maar de schrik zat erin en langzamerhand zakte Harfsen naar een bedenkelijk niveau en daarmee bracht het de tegenstander zelf in het zadel. Het spel werd slordiger en slordiger en in plaats van simpel te blijven spelen en de vele vrije ruimtes te benutten die Doetinchem weggaf, werd vaak de moeilijke oplossing gezocht die vervolgens strandde in goede bedoelingen. Na slecht uitverdedigen van Dylan die de bal zomaar pardoes in de voeten van een tegenspeler schoof op randje zestien kreeg Doetinchem na een half uur de tweede grote kans in de schoot geworpen maar ook dit keer liep het gelukkig met een sisser af. Het bleef 0-1 tot aan de rust ook omdat Ruben na een spaarzame geslaagde uitval op de keeper stuitte.

In de tweede helft probeerde Doetinchem direct druk te zetten. Met een ingekopte corner net over was er direct een gevaarlijk moment voor de goal van Thijs maar daarna was Doetinchem niet bij machte om echt gevaarlijk te worden. Harfsen kreeg de betere kansen via met name Luc Valkeman, Chiel en de ingevallen Jesse maar de bevrijdende 0-2 bleef lange tijd uit. Daardoor bleef het spannend tot aan de laatste minuut, temeer de Doetinchemse keeper in de slotminuten mee naar voren kwam. Harfsen bleef overeind en toen Chiel in blessuretijd met een droge schuiver eindelijk de 0-2 liet aantekenen floot de scheidsrechter direct af en kon Harfsen de punten bijschrijven.

Geen bijster sterke wedstrijd al met al van de Harfsenaren maar ook zulke potjes moeten gewonnen worden om bovenin mee te kunnen blijven doen. Volgende week komt het Zevenhuizense Z.V.V. '56 op bezoek op 't Schoolder. Deze onbekende tegenstander liet tot dusver wisselende resultaten zien dus ook dit belooft weer een spannende pot te worden. Komt dat zien!

Foto's van Maureen, even klikken op de eerste